torsdag den 22. marts 2012

Dumme kæbe - nu med boganmeldelse

Har stadig ondt, kan stadig ikke spise normalt, kan stadig ikke børste tænder i venstre side uden det gør ondt..suk suk og atter suk...Det er virkelig frustrerende at det skal være sådan, vil gerne have den smerte til at forsvinde.
Men det er åbenbart ikke så nemt som jeg troede, så nu har jeg fået besked på at slappe af i min kæbe og ikke snakke for meget - fedt! Så er det jo godt at jeg fortsat må skrive ;)

I dag har jeg ryddet op i køkkenet og i skabet med alle mine mange cremer og diverse andre ting. Ikke fordi der blev smidt så meget ud, kun 2 cremer som jeg ikke brød mig om, da de duftede af jordbær.
Også har jeg kastet mig ud i at bage et brød :D fandt ud af at jeg havde meget forskelligt mel i skabet og da jeg ville tjekke holdbarhedsdatoen, så jeg lige at der var en opskrift på brød, på siden af posen. Så nu venter jeg bare på at jeg kan smide det i ovnen og det forhåbentligt ikke bliver en fiasko - jeg er ikke så god til det med hævetider, er alt for utålmodig.

Ellers er der ikke sket det store, der er kommet brev om at min pakke er kommet. Håber jeg kan hente den i weekenden, medmindre jeg finder på noget andet og glemmer alt om den. Må hellere skrive en note til mig selv og lægge på mit natbord..

Fik ikke læst i min bog i går, da vi var sent hjemme. Mikkel var i Helsingør hos en kammerat og jeg var ovre hos min farmor en tur. Det var meget hyggeligt, der er godt nok flyttet ind dame ind, som lejer et værelse - men sådan er det jo. Det var også vildt underligt, for da jeg var inde på min farfars værelse, så syntes jeg at jeg kunne fornemme hans duft. I ved sikkert hvordan hver enkelt person plejer at have en speciel duft omkring sig? -Nå, men altså jeg kunne fornemme min farfar og det var dejligt - på en underlig måde.

Så det er vel egentlig det der er sket, siden jeg skrev her sidst.

har besluttet mig for at jeg vil prøve at "anmelde" bøger, via min blog. Det kunne være meget sjovt. Men idet der er lang tid til jeg er færdig med min nuværende bog - vil jeg anmelde bøger jeg allerede har læst.


Dagens bog er: Niceville af Kathryn Stockett.


Den handler om de mørke tjenestepiger i 60'erne, i Missisipi. Man følger deres hverdag og den måde de bliver behandlet på af deres hvide fruer - som ikke er en dag over 25! De bliver behandlet som det rene lort, rent ud sagt. De må ingenting, kun gøre rent og sørge for at børnene har det godt. Der er selvfølgelig ikke nogle af dem, der brokker sig - fordi sådan er tingene bare.
En dag får en af de hvide kvinder, som stadig bor hjemme hos forældrene, en idé om at hun vil udgive en bog om hvordan det er at være mørk tjenestepige. Men med en mor som er opsat på at få datteren gift og med veninder som ikke giver de mørke tjenestepiger en chance - er der ikke meget hjælp at hente der.
Så hun må selv spørge tjenestepigerne, som jo forståeligt nok ikke har meget tiltro til, at de hvide fruer vil dem det bedste. Om det lykkedes, det må I selv læse :)

Det er en fantastisk bog, som virkelig har fået mine øjne op, for hvor noget af den raceadskillelse vi har i dag, stammer fra. Det er en bog som fortæller klart og tydeligt, hvordan man bliver behanl´dlet - hvis man er "anderledes". Den kan klart anbefales, til dem der godt kan lide at læse om folks kamp for retfærdighed og ligestilling :)

Den er også udkommet som DVD og igen kan den klart anbefales, jeg begyndte næsten at græde, da filmen var færdig. For det var underligt at se skuespillerne sætte følelser, på de sætninger, som jeg havde læst i bogen.

Efter at jeg har set filmen, kom det på ingen måde bag på mig, at Octavia Spencer vandt en Oscar for hendes rolle i Niceville :)


I skal nok få en opdate med mit brød senere...hvis det altså lykkedes ;)

Vi skrives.

Kit

Ingen kommentarer:

Send en kommentar